(source: unsplash.com)
(source: unsplash.com)

Fotogrametria, wpis pierwszy

O fotogrametrii usłyszałem po raz pierwszy około 2012 lub 2013 roku kiedy objawiła się gra „The Vanishing of Ethan Carter”. To projekt polskiego studia, które obecnie działa pod skrzydłami projektanta i weterana branży elektronicznej rozrywki – Adriana Chmielarza.  The Astronauts wydało grę w 2014 roku i nie mogę nie podziwiać efektu, jaki udało im się osiągnąć. Gra praktycznie oferuje fotorealizm.
The Vanishing of Ethan Carter to eksploracyjna gra przygodowa w mrocznym klimacie. Wcielamy się w posiadającego nadnaturalne zdolności detektywa Paula Prospero, który w poszukiwaniu porwanego chłopca Ethana Cartera trafia na trop związanych ze sprawą tajemniczych morderstw, mających miejsce w malowniczej dolinie w USA.
Głosi oficjalna synteza historii, ale to nie o opowieść mi dzisiaj chodzi, choć i ta jest ciekawa. By zrozumieć co dała Chmielarzowi i jego zespołowi fotogrametria, trzeba wiedzieć, że zespół projektantów był mały. „Vanishing” było także ich debiutanckim pomysłem. Nad grą pracowało raptem kilkanaście osób i gdyby nie technologia przenoszenia obiektów fotografowanych do środowiska 3D pewnie sukcesu by nie było. Zapraszam na małe wrażenia z gry, które kiedyś nagrałem. Zarazem pokażą one dobitnie co może dokonać aparat.

Dobrze, ale dlaczego o tym piszę?

Teraz, gdy ta technologia jeszcze potaniała, a z pewnego źródła wiem, że i działa z praktycznie każdym aparatem fotograficznym, umieram z ciekawości, co można z nią zrobić. Polecam każdemu zaznajomić się z propozycją wyrażania się przez fotogrametrię. Niebawem postaram się zaprezentować moją próbę zastosowania tego pomysłu. Zainteresowanych odsyłam do strony oprogramowania agisoft.com.

You may also like...

You cannot copy content of this page