NAB 2017. źródło: Dave Dugdale/flickr.com/CC BY-SA 2.0
NAB 2017. źródło: Dave Dugdale/flickr.com/CC BY-SA 2.0

Blackmagic DaVinci Resolve 14. NAB 2017, Wpis drugi

Kontynuując mój autorski przegląd po informacjach z NAB 2017, dochodzimy do oprogramowania. W pierwszym wpisie, który można przeczytać tutaj, skupiłem się na technicznych sprawach. Stąd trochę o kamerach, trochę o sprzęcie. Od razu trzeba powiedzieć jasno, że jest tego tak dużo, że trudno opisać wszystko. Teraz zajmiemy się oprogramowaniem, które od lat święci triumfy na konwencji w Las Vegas.

Resolve 14, czyli co Blackmagic daje w pakiecie

Nie będę oryginalny, bardzo interesuje mnie oferta firmy Granta Pettyego. Są bowiem obecni na NAB od 2010 roku ze swoim oryginalnym programem do edycji, jakim jest DaVinci Resolve, a jego ostatnie wersje (12 i 12.5) pokazały ogrom możliwości. W tym roku nie zawiedli, bo – co jest najbardziej widoczne – poszli w stronę audio. Jak podsumował sprawę portal NoFilmSchool.com (NFS) panel audio, obniżenie ceny wejściowej oprogramowania, obniżenie wymagań sprzętowych to kolejne otwarcie się na użytkownika:
Resolve był nadal zbyt profesjonalny dla twórców treści i osób z postprodukcji – pisał NFS. – Teraz przyspieszony o 10 razy Resolve 14 powinien działać sprawnie nawet na przeciętnych maszynach PC oraz laptopach.
Jak to się udało? Nie powiem, że nie mam pewnych wątpliwości, ale propozycje wyglądają obiecująco. Niestety, jak zawsze ze strony producenta sypie się w poniższym materiale dużo PR-owego gadania.

Szczegóły oprogramowania

Dobrze. To spróbujmy to podsumować:  Resolve 14 będzie kosztował 299 dolarów (z zaprzyjaźnionego sklepu wiem, że w Polsce mówimy o wydatku około 1500 zł). Każda kamera Blackmagic dostanie w prezencie to oprogramowanie. Dalej. Da Vinci jest dystrybuowany jako klucze licencji, co znaczy brak miesięcznej opłaty, jak w przypadku konkurencji – patrz Adobe. Oprogramowanie zachowało swoje najmocniejsze strony, tj. pracę z kolorem. 14 dostała wykrywanie twarzy, poprawienie interfejsu edycyjnego, dodano np. możliwość porównywania linii czasu. To będzie znaczne ułatwienie, na które nie ukrywam, że sam kilka razy narzekałem.

Usprawnienia audio

No i najważniejsze usprawnienie. Już wspomniałem, że zadbano o pracujących z dźwiękiem. Dokładniej dodano pracę w formatach 5.1 i 7.1. Do tego powiększono ograniczenia linii dźwięku, 14 może nagrywać 96 źródeł jednocześnie a odtwarzać nawet 150. Oczywiście to przyda się tylko w bardzo zaawansowanych produkcjach, ale fakt jest niezaprzeczalny – Resolve się rozwija dynamicznie. Więcej w następnym wpisie, w którym krótka historia stałoogniskowych obiektywów z pod znaku Veydra. Zapraszam też na podstronę z samouczkiem pracy w Blackmagic DaVinci Resolve, tutaj.

You may also like...

You cannot copy content of this page