Fotogrametria. Modele 3D z Azji
Skany, jakie możecie oglądać niżej, to efekty spacerów w pięknych, azjatyckich okolicach Turcji, a dokładnej miasta Alanya. To urocze, bardzo stare i piękne, nadmorskie miasto położone na Riwierze Tureckiej. Byłem tam na wakacjach we wrześniu 2024 r. Obok samego odpoczynku, to szukałem tam interesujących elementów do mojego tegorocznego hobby. I znalazłem. Przywiozłem 10 skanów, z których realnie udało się poniższe 8.
Nie ukrywam, że nie ma wśród nich wielkich starożytnych monumentów, czy czegoś niezwykłego, ale są bardzo dobrze przygotowane. Odpowiadały za to dwa elementy. Pierwszy, to oczywiście słońce. Do Turcji jedzie się po pogodę i także w kwestii fotogrametrii odpowiadała ona moim potrzebom. Choć – co widać dość wyraźnie na pierwszym modelu pomnika plażowego – słońce potrafiło też popsuć skan. Wspomniany model ma w teksturze bardzo nieprzyjemny cień, ale o tym więcej za chwilę. Może uda mi się go usunąć, kiedy zabiorę się w styczniu za wszystkie moje modele. I o tym też kilka zdań w tym wpisie. Drugim powodem sukcesu tych skanów była ilość zdjęć. Starałem się robić ich tak dużo, że sam się dziwię sobie, ile tego było. To pozwala ustalać, że praktycznie dobry skan to minimum 170 fotografii.
Co z modelami zrobię?
Do tej pory pozyskałem w sumie chyba z 40 modeli. Prób myślę że było z 70. Co o tyle ważne, że zakładałem na początku 2024 r. model na tydzień, czyli 52 modele. Te wykonane teraz czeka sporo pracy drobiazgowej. Mam bowiem zamiar przygotować je do zastosowań profesjonalnych. Może w grach komputerowych, może w jakiś animacjach lub filmach. Bardzo możliwe, że zobaczę, czy uda się je sprzedać. Co prawda rynek na modele 3D jest bardzo bogaty w oferty, ale swoje wiem o tych jakie zrobiłem modele. Jestem bardzo głęboko przekonany, że mogą być użyteczne i po prostu piękne. Jest w moich modelach tyle danych, że na pewno uda się z nich zrobić jakościowo idealne reprezentacje obiektów zeskanowanych. Może, jeśli czas pozwoli, przygotuję kolekcje do sprzedania. Natomiast w kwestii wiedzy, to na pewno w styczniu przygotuję na stronę samouczek o skanowaniu fotogrametrycznym. Mam taki zamiar od połowy 2024 r. Zwłaszcza, że jest wiele wiedzy i wskazówek do przekazania. Proces, choć wydaje się łatwy a przynajmniej nie skomplikowany, nie jest pozbawiony pułapek. Sam w nie wpadałem. I myślę, że zainteresowanym może się przydać takie compendium tego na co uważać, co robić, czego unikać, jak się zachować jeśli już problem się pojawi. A teraz już modele:Dane:
- Zdjęć źródłowych: 113
- Poligonów po uproszczeniu modelu: 44 998
- Rozmiar modelu w formacie FBX: 1, 17 MB
- Rozmiar tekstury w formacie .png, rozdzielczość 2048 na 2048: 4,91 MB
Dane:
- Zdjęć źródłowych: 179
- Poligonów po uproszczeniu modelu: 124 999
- Rozmiar modelu w formacie FBX: 2,81 MB
- Rozmiar tekstury w formacie .png, rozdzielczość 4096 na 4096: 35,8 MB (2 pliki)
Dane:
- Zdjęć źródłowych: 309
- Poligonów po uproszczeniu modelu: 599 983
- Rozmiar modelu w formacie FBX: 12,7 MB
- Rozmiar tekstury w formacie .png, rozdzielczość 4096 na 4096: 42,1 MB (2 pliki)
Dane:
- Zdjęć źródłowych: 268
- Poligonów po uproszczeniu modelu: 1 199 993
- Rozmiar modelu w formacie FBX: 22,6 MB
- Rozmiar tekstury w formacie .png, rozdzielczość 4096 na 4096: 52,1 MB (2 pliki)
Dane:
- Zdjęć źródłowych: 214
- Poligonów po uproszczeniu modelu: 111 000
- Rozmiar modelu w formacie FBX: 2,64 MB
- Rozmiar tekstury w formacie .png, rozdzielczość 8192 na 8192: 130 MB (2 pliki)
Dane:
- Zdjęć źródłowych: 181
- Poligonów po uproszczeniu modelu: 116 995
- Rozmiar modelu w formacie FBX: 2,83 MB
- Rozmiar tekstury w formacie .png, rozdzielczość 2048 na 2048: 16,6 MB
Dane:
- Zdjęć źródłowych: 316
- Poligonów po uproszczeniu modelu: 299 931
- Rozmiar modelu w formacie FBX: 8.01 MB
- Rozmiar tekstury w formacie .png, rozdzielczość 8192 na 8192: 42,9 MB
Dane:
- Zdjęć źródłowych: 229
- Poligonów po uproszczeniu modelu: 279 999
- Rozmiar modelu w formacie FBX: 5,79 MB
- Rozmiar tekstury w formacie .png, rozdzielczość 4096 na 4096: 33,5 MB (2 pliki)